lördag 10 mars 2012

Syftet med denna blogg

Som jag skrivit i min "vanliga" blogg: http://aspergermamma.blogspot.com/ har vi börjat med gluten-, socker- och mjölkfri mat till familjen här hemma. Anledningarna är många och av hälsoskäl för samtliga familjemedlemmar. Se den andre bloggen, om ni är intresserade av varför. (Jag upprepar mig inte här.)

Jag vill poängtera att jag inte är någon fanatisk förälder som till varje pris vill bota mitt barns autism. Jag vet inte om det går, eller om jag vill (för han har många styrkor tack vare den), men jag vill att han ska må bättre. F a bli av med sina tics, om det går. Han frågar ibland om det "törstiga" i händerna försvinner om man hugger av dem. Tics samt hyperaktiviteten har förstås minskat och kontaktbarheten och koncentrationsförmågan har ökat sen vi tog bort gluten ur hans kost.

Min inspiration får jag från boken "Kärnfrisk familj" och Mats-Eric Nilssons böcker "Den hemlige kocken", "Äkta vara" m m samt böcker av Per Ove Lind. Jag kan inte säga att jag tror på allt i Kärnfrisk familj, men huvudbudskapet är mycket bra (att kosten har stor påverkan på oss och att vi även bör röra på oss). Recepten i boken har jag inte utforskat ännu, av två anledningar: Många av dem innehåller sånt som jag inte tål, f a nötter eller sånt som jag vet att mina barn inte gillar + att flera av recepten är för komplicerade för att det ska hinnas med i vår vårdag. Mats-Eric Nilssons böcker är också mycket bra och i dem finns en del recept. Dock äter han gluten, socker och mjölk. Jag läser även böcker av läkaren Per Ove Lind. Han går igenom vilken mat som är nyttig och varför. Hans böcker utgör grunden för vilka basmatvaror jag väljer att köpa hem.

Sammantaget, så tycker jag att jag samlat på mig bra information, men recept som funkar i vår familj saknas. Därför har jag börjat experimentera med recept själv. Det är inget avancerat. Jag är ingen kock, egentligen inte alls duktig på att laga mat. Inte från början i alla fall. Men jag lär mig. Och blir förvånad över att det är så enkelt att laga god mat från grunden.

Jag lägger ut mina recept här, dels för att det ska bli av att jag verkligen skriver ner dem så jag kommer ihåg dem, dels för att jag vill dela med mig och inspirera andra att komma igång med nyttigare lättlagad mat. Så viktigt för våra älskade barn och oss själva, NPF eller inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar