lördag 10 mars 2012

Socker

Vi undviker alla produkter med raffinerat socker. Okej, ibland fuskar vi, t ex när någon är sjuk. Då kan vi ge koncentrerad saft till någon som är medtagen av feber. Eller glass till någon sjukling som vägrar äta allt annat. Och på kalas får de äta socker förstås.

Och ibland så häller jag i lite druvsocker i någon av våra rätter. Bara väldigt lite, typ 1-2 teskedar. Jag är fullt medveten om att det påverkar blodsockret och insulinet, men jag har fått för mig att det är bättre, än att ge något sötningsmedel som påverkar insulinet utan att höja blodsockret. Och så tänker jag att det inte är värre än att äta några vindruvor. Jag köper druvsocker på nätet. Googla på bryggsocker, så hittar ni druvsocker = dextros = glukos till bra pris. Glukos är ju kroppens bränsle, så det är i alla fall inget farligt.

Annars är björksocker och stevia sötningsmedel som verkar vara okej och inte påverkar blodsockret. Björksocker kan dock ge insulinpåslag hos vissa. Googla det!

Jag kan nämna för er att jag = f d sockerberoende, har varit utan raffinerat socker i flera månader nu. Jag saknar det inte ett dugg. Och inte heller de återkommande candidainfektionerna, som försvann när jag slutade med socker och gluten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar