lördag 10 mars 2012

Kalkon- och broccolisoppa

Den här soppan svängde jag ihop igår: 
600 gram kalkonfärs
stektes i en stor kastrull.

När kalkonen var färdigstekt rörde jag i ungefär
en halv dl ekologisk tomatpuré (dvs utan tillsatser).

Jag hackade: 
1 lök 
2 stora broccolibuketter
4 stora potatisar (kan utelämnas om man äter strikt LCHF)
fint i matberedaren. (Går att göra för hand också givetvis.)

Sen hällde jag i det i kastrullen tillsammans med vatten, salt och peppar. Jag lät jag det småkoka ett tag. Det går rätt snabbt om ingredienserna är hackade.

Mot slutet hällde jag i 1 dl rapsolja och 2 dl havregrädde (som dock innehåller två E-nummer) för mer smak. Rapsoljan och havremjölken kan förstås utelämnas om man vill. Kalkonfärs är rätt fet i sig.

Obs! Glöm inte att röra ordentligt i den, så att inte kalkonfärsen bränner fast i botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar