torsdag 15 mars 2012

Flygande Jakob

Ikväll åt vi flygande Jakob, gjorde på havregrädde. Barnen märkte ingen skillnad, mot tidigare; samma rätt gjord på vanlig grädde. I havregrädden finns två tillsatser; ett emulgeringsmedel och ett stabiliseringsmedel. Och i chilisåsen, finns tyvärr lite socker, men inga konstiga tillsatser vad jag kan se. När börjar de tillverka chilisås utan socker (eller sötningsmedel)?

Tja, vad ska man säga. Jag känner mig inte 100% nöjd, men ibland får man fuska lite. Det är svårt att leva 100% rent med barn. Man måste ju servera något de äter också, och alla i den här familjen gillar verkligen flygande Jakob. Bättre än korv, tänker jag. Kycklingen var färsk, utan tillsatser och tillagades i ugnen. (Jag brukar köpa hela färska och stycka själv.)

Och självklart, som alltid: Såsen görs separat, så M som inte gillar maten blandad, slipper. Han äter riset för sig, kycklingen för sig och såsen för sig. Den som vill ha det blandat kan givetvis blanda själv.

Förresten, så gjorde jag såsen i ugnen, under kycklingen. Jag rörde ihop chilisåsen med grädden, och hällde över delade bananer och in i ugnen. Kanonbra med varmluftsugn, så jag slipper så och passa grytor och stekpannor. Speciellt perfekt, eftersom jag kan förbereda allt innan jag hämtar barnen, och behöver bara knäppa på ugnen och spisen när jag kommer hem. Tar två sekunder, sen kan jag ta hand om barnen. (Men såsen måste ut lite före kycklingen, eller sättas in, när kycklingen varit i ugnen ett tag. Den behöver betydligt kortare tillagningstid.)

------------------------
Receptet - alltså, för att vara övertydlig:

Fullkornsris kokas i kastrull

2 färska styckade kycklingar görs i ugnen på 190 grader varmluft + övervärme så skinnet blir knaprigt

2,5 dl havregrädde blandas med ca 1 dl chilisås (blandningen smakas av) och hälls i en form, över delade bananer.

(Jag tål inte jordnötter, så därför har jag inte med det. Och bacon är ju griskött och fullt med konstiga tillsatser, så det har vi inte heller i såsen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar