söndag 18 mars 2012

Muffins

Jag har experimenterat lite med muffins. Försökt att inte ha så mycket vitt mjöl i dem, och helst glutenfritt. Numera kör jag bara på egenmalt fullkornsmjöl, och det blir rätt okej. Det här är mitt recept:

Ca 10 muffins:
4 dl glutenfritt ekologiskt mjöl av något slag, kan även vara 3 dl havregryn + 1 dl potatismjöl eller bovetemjöl
ev en halv msk husk
ev 1 dl hackade ekologiska pumpafrön
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
ca 1 dl ekologiska russin
1,25 dl kokosolja utan smak
2 dl vatten
3-4 ekologiska ägg
ev någon smak, t ex rivet skal från en ekologisk citron, kanel, kakao, frön från en vaniljstång

Blanda alla torrvaror ordentligt. Häll sedan i russinen, oljan, äggen och vattnet. Rör runt och låt svälla ett litet tag. Gräddas i ca 170 grader tills de får färg, inte varmare p g a oljan som inte bör bli varmare än 180 grader. Tar ca 30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Stort tack för det här receptet!! Du har räddat mina stranddagar och framtida picknickar.
    Med vänlig hälsning, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra. :) Var så lite!

      Jag ser att receptet är gammalt och har därför bytt ut oljan till kokosolja.

      Radera