söndag 11 mars 2012

Färskpressad apelsinjuice

För ett tag sedan fick jag för mig att jag absolut skulle ha en råsaftcentrifug. Jag kollade tester och slog till på en för 1500 kr. Den gör verkligen jättegod juice och man kan pressa morötter och äpplen med gott resultat. När det gäller apelsinjuice, så blir den verkligt len och god.

Direkt efter att jag köpt råsaftcentrifugen läste jag att man helst ska ha med fruktfiber i apelsinjuicen, för blodsockrets skull. Det ger helt enkelt jämnare blodsocker. Doh!

Och nu, efter ett tags användning, så håller jag med Mats-Eric Nilsson om att det är väldigt enkelt att göra ett glas apelsinjuice m h a en vanlig enkel citruspress. Ni vet en sån där där man trycker och mosar en halv citrusfrukt åt gången. Det går på någon minut, och man får med fruktfiber om man vill. Det går t o m snabbare med en sån, om man ska göra apelsinjuice till hela familjen. Det tar tid att dela och skala apelsinerna (skala innan pressning i centrifugen, för att skalet kan innehålla bekämpningsmedel och antimögelmedel). Dessutom är råsaftcentrifugen inte helt smidig att diska. Men vill man göra egen äppeljuice eller morotssaft är den ett måste.

Varför man inte bara kan köpa färskpressad juice? Jag rekommenderar Mats-Eric böcker. Sammanfattat så står det där, att Brämhults är bäst, men deras färskpressade juice ändå några dagar gammal (håller i 2-3 veckor). Dessutom så förstörs c-vitamin snabbt. Annan färskpressad juice kan vara upp till 11 månader gammal och kan ha varit fryst. Så varför inte pressa själv? Det finns inget bättre än att själv bryta naturens perfekta förpackning, och göra sin egen juice med alla vitaminer i behåll. Men den ska drickas direkt, för vissa apelsinsorter smakar beskt snabbt efter att man öppnat dem. Och vill man inte diska sin enda citruspress för hand, så kan man ju ha flera små citruspressar och diska i maskin.

Visst det är lite dyrare att pressa egen juice själv än att köpa. Men juice är ändå inte nyttigt att överkonsumera p g a att det innehåller en del socker. Så jag dricker hellre mer vatten och mindre juice, fast då av bättre kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar