söndag 11 mars 2012

Alfafagroddar

Att äta bra ekologisk mat, kan ibland vara dyrt. Därför tänkte jag slå ett slag för alfafagroddar. Ett paket med ekologiska frön, som räcker till många laddningar groddar, kostar bara ca 20 kronor. En halv matsked frön ger en stor glasburk med färska groddar.

Hur man gör? Jo, det är väldigt enkelt. Man lägger fröna i vatten över natten i en tom glasburk. Därefter sätter man ett finmaskigt nät med en gummisnodd över öppningen, och häller ut vattnet. Sen minst en gång om dagen i ca 4-5 dagar, så spolar man i vatten och häller ut, genom nätet. Burken ska förvaras upp-och-ner, fast lite halvt på sniskan, i en bytta (så att överskottsvatten kan rinna ut) i ett mörkt skåp. Sista dagen, så sätter man dock fram groddarna i fönsterbrädet så de får lite fin grön färg.
Nackdelen är förstås att man måste komma ihåg och skölja dem minst en gång om dagen, annars ruttnar de (jag har testat). Antingen får man skriva upp det, eller sätta dem i ett skåp där man tittar varje dag.

Jag är uppväxt med alfafagroddar som barn. Gissa hur besviken jag blev, när jag sedan i vuxen ålder upptäckte att jag blivit allergisk mot dem, som jag dock inte orkade grodda själv längre. Och lika förvånad blev jag nu när jag började grodda själv igen och upptäckte att jag faktiskt tål dem utan problem. Vad tror ni att de har i köpegroddar? Är det något bekämpningsmedel som jag är allergisk mot? Inte så viktigt att veta, förstås. För jag kommer fortsätta att grodda mina egna groddar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar