torsdag 15 mars 2012

Bröd

Först när vi tog bort gluten hade vi många funderingar, bl a kring det glutenfria brödet. Det blir lätt torrt, och antingen får man handla det i frysdisken, eller baka det själv. Vi man inte äta bröd med tillsatser, s k E-nummer, blir det genast svårare. Mixerna är fulla med tillsatser som ska få brödet att jästa istället för gluten. (Utan gluten jäser det inte lika bra.)

Vi har testat och baka många av dessa mixer. Till slut tröttnade jag på att servera barnen bröd med guarkärnmjöl. Det är i och för sig inte farligt. En gummiprodukt som inte tas upp av tarmarna. Men att någon ska odla, skörda, mala ner och transportera en produkt till mig, som min kropp inte vill ha - det känns helt enkelt onödigt. Och dåligt för miljön.

Så jag köpte en hemmakvarn istället och mal numera mitt eget havremjöl. Vi fick för oss att jäst inte är bra heller, så vi tog bort det här hemma. Så numera bakar jag på eget helkornsmjöl, husk (för att det ska hålla ihop) och bakpulver. Om man inte har en egen kvarn, så finns det havremjöl, bovetemjöl etc att köpa i affären.

Förresten, så måste man inte äta bröd. Maken läste på kring sin Crohns i somras och det finns de som påstår att bröd inte är bra vid Crohns sjukdom. Någon har t o m skrivit en bok som heter: "Life without bread". Jag tycker det är tankeväckande. Ofta så missar man att tänka i det större perspektivet. När man lägger om kosten, tänker man lätt: "Vilket bröd ska vi äta nu?" istället för "Behöver/vill vi egentligen äta bröd?". När man tänkt ett tag, kommer man kanske fram till att man klarar sig ganska bra utan bröd, eller kan minska på det rätt kraftigt. Om inte, dvs om man vill fortsätta äta bröd, så har man i alla fall tänkt igenom det ordentligt, och gjort ett välinformerat val.

F ö så kan jag rekommendera er att läsa i "Den hemlige kocken" om hur de gör köpebröd. Ingen aptitretare direkt.... När jag hade läst det kapitlet var det ganska lätt att sluta med köpebrödet.

4 kommentarer:

  1. har du något tips på mjölk- och glutenfri frukost? jag tål inte nötter och mandel och äter inte ägg och blir väldigt svullen i magen av havregrynsgröt. just frukost tycker jag är jättesvårt utan bröd.

    SvaraRadera
  2. Hm, ska fundera på detta. Gör ju alltid det, för familjen.

    * Makrillfilé i tomatsås
    * Avokado
    * Sojayoggi - hemmagjord. Jag ska strax lägga ut recept, men häll i mosad banan, bär och kanske kokosflingor.
    * Det du äter till lunch och middag. Varför ska man äta speciell mat till frukost? Kycklingfilé + grönsaker t ex? Morötter?

    SvaraRadera
  3. tackar för tipsen. :)har också många gånger tänkt tanken, varför man egentligen äter speciella saker till frukost när man lika gärna kan äta samma saker som till lunch. :)

    har en väldigt känslig mage och funderar på om det kan ha någon koppling till AS. hur är det med M? tål hans mage det mesta eller är han också väldigt känslig för allt? jag blir t.ex. nästan alltid dålig i magen om jag äter ute. det enda som brukar funka ute för mig är sushi eller Mc Donald's.

    SvaraRadera
  4. Alla mina killar har problem med magen. M är nästan alltid lite lös och klagar ibland på ont i magen. Men han har blivit bättre sen vi la om kosten.

    Maken har Crohns sjukdom, men mår rätt bra sen kostomläggningen. Lillebror har blivit helt bra i magen sen han slutade med gluten!

    Jag har själv känslig mage. Fick diagnos IBS som ung, men magen är mycket bättre nu. Har inte några problem för närvarande.

    Det är många som hävdar att problem med mage-tarm och autism hör ihop. Jag tror på det! Det bästa du kan göra, är att göra precis så som du gör: Vara observant och se vad som funkar. Och kanske att testa glutenfri kost ett tag. Om du orkar. Många har annars problem med laktos. Kanske testa laktosfri mjölk ett tag? Det fick min mage att lugna ner sig betydligt.

    SvaraRadera