lördag 10 mars 2012

Kalkonfärs

Vi har bestämt att vi främst ska laga fisk, fågel och vegetarisk mat här hemma. Anledningen är flera rapporter om att rött kött är svårsmält och kan skapa inflammation i kroppen (speciellt griskött). Jag är verkligen ingen expert på detta, så jag tänker inte säga mer om det. Ni får googla själv och bilda er en egen uppfattning.

I vilket fall, vad äter man då istället om man tidigare levt på korv och hamburgare? Lite svårt måste jag erkänna. Maken äter bara torsk, inga andra fiskar, och barnen är inte heller överförtjusta i fisk. Lite trist att äta kyckling varje dag, eller hur? Vegetarisk ersättning, typ sojagrytbitar funkar förstås, men ärligt så är det inte min favorit. Och bönor klarar inte våra magar. Därför blev jag glad när jag upptäckte att kalkonfärs smakar så gott. Den är rätt fet, fetare än kycklingfärs, och har god smak i sig, vilket gör att jag inte känner samma behov av att krydda maten.

Man kan enkelt göra köttbullar av den. Bara rulla färsen och steka som den är. Eller rulla, sätta på en plåt och sen in i ugnen med alltihopa. Går jättesnabbt och barnen älskar det. Smakar rätt likt vanliga köttbullar. Vill man att det ska gå ännu snabbare kan man naturligtvis göra biffar istället. Platta ut på plåt och in i ugnen, går på några få minuter. Jag brukar köra dem på rätt låg värme, ca 150 grader för att inte förstöra näringsämnen.

Kalkonfärs köper vi i frysdisken på stormarknader. Man kan även be sin lokale handlare ta hem det. Den vi köper kostar ca 100 kr kilot, och kommer i 600 g:s förpackningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar