söndag 3 februari 2013

Chokladbollar

Jag häller:
5 dl (glutenfria) havregryn
1/2 dl druvsocker (glukos i pulverform, kan uteslutas om man vill göra utan socker)
2-3 matskedar kakao

i en skål och blandar.

Jag värmer lite vatten i vatten kokaren. Häller i ca 1 dl vatten i:
1/2 till 1 dl kokosolja (så kokosoljan blir flytande).

Jag rör runt i vätskan, och häller sedan den i havregrynsblandningen och rör runt. Jag låter svälla lite.

Jag häller eventuellt på mera vatten om degen blir för hård. Blir den för lös häller jag i lite mera havregryn.

Sen rullar jag bollar, lägger allt i en burk. Häller i ca 1/2 dl druvsocker, sätter på locket på burken och vänder den försiktigt upp och ner, och skakar lite lätt så druvsockret fördelar sig på alla chokladbollarna.

Dessa chokladbollar funkar som perfekt nödproviant. Perfekta vid blodsockerfall, eftersom blodsockret åker upp fort. Barnen står sig även ett tag, tack vare havregrynen och kokosoljan.

Det händer även att barnen får dem till frukost. Speciellt om jag gjort med särskilt lite druvsocker i. Det lurar tungan att man rullar dem i druvsocker, så de känns sötare än vad de är.

Vill man ha dem hårdare, sätter man in dem i kylen, så kokosoljan stelnar igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar