söndag 3 februari 2013

Bearnaisesås

Jag blandar
1 hackad gul lök
1 matsked vitvinsvinäger
2 tsk dragon
2 dl vatten 
i en kastrull. Kokar upp och låter koka några minuter, tills hälften av vätskan är kvar, dvs cirka 1 dl.

Därefter silar jag av löken och dragon. Häller tillbaka vätskan i kastrullen.

Jag häller i
6 äggulor och rör runt, sätter på värmen och rör ordentligt.
När såsen blir märkbart tjockare, tar jag av den från värmen direkt och stänger av plattan.

På den avstängda plattan ställer jag en kastrull eller en tålig keramikskål med ca
2 dl kokosolja utan smak i. Det är för att den ska bli flytande. (Behövs alltså inte om kokosoljan redan är flytande.)

Under tiden saltar och pepprar jag såsen. Jag häller eventuellt i
0.5 msk druvsocker i såsen.  (Om man är van vid söt smak.)

När all kokosolja smält, så rör jag i den i såsen, lite i taget och med kraftig omrörning. (Annars blandar det sig inte.)

Sist så häller jag i cirka  
1 msk persilja
och smakar av såsen. Häller eventuellt i mera salt, peppar och dragon, om smaken är för mesig.

Man kan variera denna sås på olika sätt. Bland annat hälla i stekta champinjoner, eller chilipepparsås (på smal liten flaska, typ Tabasco).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar