söndag 3 februari 2013

Brittatårta

Jag värmde
1,25 dl kokosolja lite lätt

Rörde i
1 dl druvsocker 

och blandade ordentligt. Sen hällde jag i
2 äggulor, lite i taget
och rörde ordentligt.

Jag blandade:
1,5 dl glutenfri finbrödsmix
2 tsk bakpulver

och rörde i det med, lite i taget.

Därefter rörde jag i 1 dl vatten, lite i taget. Blandade lite extra.

Smeten bredde jag ut på ett bakplåt, med smort bakplåtspapper. Jag hade smort med kokosolja.

Därefter så vispade jag
2 äggvitor till hårt skum med elvisp.

Jag hällde i
fröna från en liten vaniljstång, och vispade lite till med elvispen.

Därefter rörde jag i
1 dl druvsocker, lite i taget


Sen bredde jag ut äggviteblandningen tunt på tårtan. Det ska vara tunt och den ska räcka. (Om man vill ha mer kan man göra en halv sats extra och bre på.)

Jag gräddade i cirka 15 minuter i 175 grader. Så den fick lite färg, men inte blev bränd.

Medan kakan svalnade så kokade jag ihop 2-3 dl hallon med 0,5 dl druvsocker, till sylt.

När kakan hade svalnat så delade jag den i två delar, och la hallonsylten emellan. (Det kan vara lite trixigt. Ska man ha många gäster gör man två tårtbottnar och lägger ovanpå varandra.)

Därefter så vispade jag havregrädde, och bredde ovanpå tårtan. Och sist ljus, delade vindruvor och bananskivor, som dekoration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar