söndag 29 april 2012

Choklad- och kolamuffins, ca 9-10 st

Jag blandade:

4 dl fullkornshavremjöl
1/2 msk husk
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 tsk kakao

Jag hackade:
2 dl mullbär (funkar säkert lika bra med russin, men ta då 1-1,5 dl)
fint i en mixer och rörde i det i mjölblandningen.

Därefter hällde jag i:
2 dl kallt kaffe
2-3 msk kokosolja
3 ägg

och blandade alltihopa ordentligt.

Därefter hällde jag i dem i muffinsformar. Gräddade i 150 grader varmluft i ca 25 minuter. Kolla med en sticka när de är klara.

Anledningen till att jag ger både kakao och kaffe, är att det finns viss forskning på att det är bra vid ADHD, i mindre doser. Kakao och koffein sägs höja seretoninhalten, vilken är låg om man har ADHD.

Barnen åt dem med god aptit, och ingen blev hyperaktiv av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar