lördag 28 april 2012

Hemgjord yoggi

Jag har länge gjort hemgjort yoggi. Det räcker egentligen att läsa på yoggi-förpackningar, för att inse att man vill göra sin egen. För vem vill äta förtjockningsmedel och aromer, när man får äkta vara för ungefär samma pris? Det är ju rätt dyrt med färdigblandad yoggi.

Jag brukar blanda banan, bär (hallon, jordgubbar, blåbär eller björnbär) som jag tinat eller halvtinat om det ska likna glass, med en mixerstav. Därefter rör jag i sojayohurt. Lillebror tror att det är glass. Om det ska bli lite matigare kan man ha med äggvita eller havregryn vid mixningen.

Ikväll mixade jag:
3 EKO-bananer
ca 15 frysta jordgubbar
3 äggvitor (funkar med hela ägg också)

Därefter rörde jag i:
ca 2 dl sojayoghurt

Det räckte till alla tre barnen, som åt upp allt med god aptit.

Ett tips kan vara, att inte bland för många olika bär, om du gör yoggin till barn. Det brukar gå ner sämre här hemma, i alla fall. Glöm inte att smaka av och justera t ex med mera banan om det blir för surt. Det finns ju annat man kan ha i också, som mango, kiwi, överblivna äppelbitar + kanel osv.

Kokos är också gott att blanda. Jag brukar blanda kokosflingor med blåbär och hälla i sojayoghurten, till mig själv. (Ingen banan.)

PS. Tack syrran för tipset! Receptet kommer ursprungligen från henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar