lördag 26 januari 2013

Risotto-buffé

Risotto-buffé är en klassiker här hemma. Jag fixar några olika tillbehör, så får var och en blanda sin egen risotto. Om man vill blanda. Någon vill bara äta ris och kött vid sidan av. Det går naturligtvis bra det också. Förslag på tillbehör, till riset:
  • Stekta strimlade hamburgare eller stekt färs
  • Stekt lök
  • Stekt vitkål
  • Stekt strimlat ägg
  • Stekt svamp
  • Stekt fisk
  • Räkor (kolla så de är MCS-märkta och köp oskalade för miljöns skull)
  • Kikärtor
  • Gårdagens rester strimlat, t ex kycklingklubban som blev kvar
Det är bara fantasin som begränsar. Vi brukar äta grönsaker vid sidan av, men naturligtvis kan man även blanda i råa eller stekta grönsaker, som t ex stekta morötter. Och jag är inte så noga att hålla mig till ett koncept. Finns det potatis sen gårdagen, steker jag upp den med och ställer fram. Den blir alltid uppäten, den med. Målet är att alla blir mätta, inte att det blir en komplett restaurangmåltid.

2 kommentarer:

  1. Jag vill trycka gillar/intresserad så att du vet att jag uppskattar att du delar mattips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jessica, för återkopplingen! Kul att du läser här fortfarande inte och gett upp på mig. ;)

      Radera