lördag 19 januari 2013

Majonäs

Jag blandar

1 äggula
1 tesked vitvinsvinäger
1/2 tesked senap
1/2 kryddmått vitpeppar
1/2 kryddmått salt

Vispar det ordentligt fluffigt med min ballongvisp till stavmixern.

Därefter fortsätter jag vispa och häller försiktigt i:
1,5 dl kokosolja utan smak, som jag låtit bli flytande genom att stå bredvid spisen, eller genom att ha värmt lite försiktigt. Det gäller att börja med några droppar i taget, och ta det försiktigt, så det inte skär sig. Kokosolja blir flytande vid 24 grader.

Till sist så strör jag i
ca 1 tesked glukos, dvs druvsocker i lös form. (Kan koppas över om man inte vill ha majonäsen söt.)

Obs! Observera att denna majonäs inte blir så bra av att stå i kylen, eftersom kokosoljan då stelnar. Majonäsen ska helst ätas direkt. Eller värmas lite försiktigt i rumstemperatur först, om den varit i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar