måndag 27 april 2015

Spannmålsfritt tunnbröd

Ingredienser till en bakplåt

1 dl kokosmjöl av bra kvalitet (jag har sånt med mycket fiber och 10% kolhydrater)

1,5 dl potatismjöl 
3/4 tsk salt (eller mer eller mindre beroende på ens smak)
2 tsk fiberhusk (kan minskas till 1 tsk men då smakar brödet mer kokos)

Blanda allt väl. Häll i 3,5 dl vatten. Låt svälla någon minut. Bred ut tunt på bakplåtspapper. Grädda i 200 grader (jag har varmluftsugn) ca 20-30 minuter, tills brödet börjar få färg i kanterna och eventuellt reser sig lite. Håll koll på det - kan tänka mig att det varierar mellan ugnar. Vill man ha hårdare bröd, typ knäcke, har man det inne i ugnen lite längre och eventuellt på lägre temperatur. Man kan också testa att vända på det och grädda undersidan ifall det blir för degigt för ens smak.

Ska helst ätas färskt. Tycker man att det är för mycket kolhydrater, så kan man lägga in det i kylen några timmar så stärkelsen i potatismjölet blir resistent och därmed göder ens goda bakterier i magen istället.

Här äter vi det till smörgåsbuffé. Varje barn får göra sin egen tunnbrödsmacka.

Lillasysters omdöme. "Det ä så gott så jag nästan döj."


2 kommentarer:

  1. Det här ska jag pröva. Undrar bara att du är så emot rött kött (i din ingress ovan). Varför det? Det är ju studier från USA där de föder upp kossorna i Feedlots som visat att rött kött är dåligt. Grass fed innehåller ju en massa nyttigheter som en skör kropp kan tänkas behöva. Ännu mer behövs de nyttingheter som man kan få ut ur benmärgen från nötkreatur. En liten undran bara!

    SvaraRadera
  2. Berätta gärna vad du tycker Mia. Du har helt rätt om de röda köttet. Jag äter det numera. Det var en kort period jag uteslöt det för att jag förmodligen inte kunde smälta det bra. Min tarm var för skadad. Numera äter jag det nästan varje dag och mår jättebra av det.

    SvaraRadera